Saras kök
Belinda Olsson ägnar sig åt matprogrammen i gårdagens krönika i Aftonbladet. Sara Begner i Saras kök får sin släng av sleven och kallas präktig. Programmet med Sara och Ann Söderlund har rullat ett tag nu, men jag har fortfarande inte sett det. I kväll utlovas det mat för barn och det får mig att planera en sittning i soffan. Har Ni sett tidigare program? Bu eller bä?
Förövrigt är en av mina akilleshälar samtalet mot det ordnade och vanliga som pågår för tillfället. Ann Söderlund regerar i mammatidningarna med sitt "shabby chic". Svenssonliv är inte hennes cup of tea minsann och det är "hellre kaos och fest än ordning och tristess". Det är "stökigt hemtrevligt" och myspys i våningen i motsats till det välordnade och tråkiga. Det är lite smågalet med vin mitt i veckan. Crazy feeling!
Update: Nu har jag sett programmet. Barnen var söta i köket där det fanns oändligt mycket tid och tålamod. Schabloner om att leka fram maten och att kladd är bra har vi hört förut. Jag blev dock påmind om barns svaghet för spett och skall nog testa en del av recepten. Och att jag vill laga denna mat måste vara ett godkänt betyg för programmet.



Det är ganska jobbigt faktiskt - Ann är jobbigt “charmigt superslarvig” och Sara är jobbigt präktig.
Comment by Anna — 3 May 2007 @ 12:42
Håller med dej! Det verkar som om Ann tycker att hon är lite bättre än alla “vanliga” mammor…
Tycker mest att hon går runt & flamsar i programmet.
Läste i en artikel att en av anledningarna att hon är som hon är att de flyttade ofta när hon var barn, men vad jag vet bodde de i samma radhus i Farsta länge…
Comment by Sunshine — 3 May 2007 @ 13:15
Äh lägg ner! Jag tycker Ann är jätterolig och härligt inspirerande. Hon visar att familjeliv inte bara behöver innebära harvande ekorrhjul med fredagsmys och söndagsångest. Och jag tycker absolut inte hon ser ner på andra mammor, hon säger ju själv i tidningen att hon strävar efter Svensson-liv men inte riktigt klarar av det.
Comment by Magda — 3 May 2007 @ 14:16
Anna: Det låter onekligen aningen plågsamt. Jag skall titta ikväll och se vad jag tycker!
Sunshine: Bättre eller sämre vet jag inte om jag tycker att det handlar om, men onekligen blir det lite av festligt kaos i motsats mot trist och välordnat. Jag gillar att olika levnadsstilar synliggörs, men ibland står det mig upp i halsen att alla vill göra uppror mot en slags “svenssonnorm”. Vad är det egentligen?
Magda: Jag har också stor behållning av Ann Söderlund. Jag gillade hennes TV-serie om barn mycket och visst är det roligt att se att familjeliv kan levas på många olika sätt. Man behöver ju dock inte leva ett bohemiskt liv med massor av bollar i luften för att det skall vara roligt. Andra blir kanske lyckliga av att leva ett liv som i andras ögon ser ut som trist, svenssonaktigt och som uppfyllande av en kravfylld norm. Var och en blir lycklig på sin grej. Det är lite synd att det alltid måste markeras mot andra när man talar om familjeliv. Vi vill ha det så och inte så där. Det är ju inte svart och vitt heller. Kaos mot militärisk ordning. De flesta lever väl kanske mitt emellan. Det bohemiska blir norm även det på något sätt. Jag gillar Ann Söderlund, men lägger inte ned tankarna för det
!
Comment by Weronica — 3 May 2007 @ 14:40
Hej Weronica! jag förstår inte riktigt vad du menar med att “man inte behöver leva ett bohemiskt liv för att att det ska vara roligt”. Givetvis måste man inte det och det tror jag inte heller Ann Söderlund tycker. Hon pratar ju bara om det liv hon lever och vad som gör henne lycklig. Det verkar som om du känner dig provocerad av hennes sätt att leva, inte av saker som hon sagt. För jag kan inte hitta någonstans i artikeln där hon uttrycker sig nedsättande om andras sätt att leva. Du har helt rätt i att var och en blir lycklig på sin grej och det är ju precis det artikeln om Ann Söderlund handlar om.
Comment by Magda — 3 May 2007 @ 15:27
Kan bara instämma med dig Weronica, som vanligt, höll jag på att skriva
!
Har kikat på Saras kök och nej jag är inte förtjust. Sara är superpräktig i nyttotänket och har ett trist (inte så trevligt) språk på samma gång- vet inte hur jag ska jag förklara men jag har svårt för henne. Maten hon lagar verkar dock väldigt god. Ann fixar jag bara i små doser- hon är jättegullig och charmig, men ibland tycker jag det verkar som hon gör sig till, gör sig liksom mer okunnig (dum?)än hon är - det blir liksom som något av en image…Är det något jag har svårt för så är det när tjejer ska spela “charmigt dumma”…
Trots detta kommer jag nog spela in avsnittet ikväll, intressant med mat för barn-temat…:)!
Comment by Cina — 3 May 2007 @ 16:39
Magda: Hmmm… Det är nog så att man läser in olika grejer i det hela utifrån sin utgångspunkt. Ann Söderlund får leva precis vilket liv hon vill. Hon verkar vara lycklig och det är det viktigaste. Sedan tog jag några citat ur ingressen i intervjun och några rubriker. Jag kan inte svära på att hon har sagt det. Min tanke var egentligen inte att specifikt prata om Ann Söderlund, utan mer om detta otroligt trista svenssonliv som alla vill bort från. Alla vill inte resa jorden runt och de behöver inte vara ett dugg tristare för det. Det är en förändringskult i vårt samhälle i dag. Allt kan förbättras,. Alla kan sträva någon annan stans. Man får inte stagnera. Jag säger inte att stagnation alltid är bra, men att ständigt söka förändring behöver inte heller vara av godo. När jag tänker mer på det så handlar det nog i tanken om ytterligheter. Ann Söderlund står på ena sidan och Linda Skugge på den andra på något sätt. Kaos versus ordning & reda. Jag tycker inte om svart och vitt och kanske är det där min tanke bottnar. Kaos behöver inte betyda fest och ordning behöver inte betyda tristess. Det kan lika gärna vara tvärtom.
Comment by Weronica — 3 May 2007 @ 16:50
Jag är med på vad du menar med kaos vs tristess och det där med att om man hela tiden ska sträva efter något nytt och spännande. Det går ju bra att vara nöjd med vad man har och nöjd med lagom också. Jag trivs med en fast punkt i tillvaron.
Jag har just sett kvällens program och jag tyckte att det var bra. jag är sugen på att prova recepten!
Comment by Nilla — 3 May 2007 @ 20:33
Jag tyckte att Söderlund o Bie var väldigt bra och uppfriskande! Jag tyckte att Ann kom mycket mer till sin rätt där. Men här tycker jag fortfarande att det blir lite för mycket av dem båda - även efter dagens program.
Comment by Anna — 3 May 2007 @ 22:16
Jag hör till dem som inte sett programmet, men efter att ha läst detta blev jag nyfiken.
Comment by cia — 3 May 2007 @ 22:59
Jag ser också det som alla andra ser: Sara är präktig och Ann är flamsig. Jag gillade inte första avsnittet jag såg, men tycker att programmet har blivit bättre. Framförallt gillar jag Saras mat. Den är enkel, god och nyttig. Programledarnas personligheter får man på köpet!
Comment by Sara — 4 May 2007 @ 9:20
Hej igen! Jag har inte sett Saras kök och kanske är det som en del skriver, att Ann inte kommer lika mycket till sin rätt där som i Söderlund och Bie.
Att jämföra Ann Söderlund med Linda Skugge tycker jag dock inte är riktigt rättvist då ju Linda Skugge är väldigt mycket “veta bäst” och “skriva folk på näsan”.
Ann bara ÄR ju, utan att på något sätt hävda att hennes sätt skulle vara bättre än någon annans.
Hur som helst håller jag med dig om denna förändringskult som framförallt tidningarna Mama och Family Living hyllar. Man ska vilja resa, flytta, bo i Stockholm och ha kreativa yrken, det är liksom det normala. Den helt vanliga familjen, boende i radhus i en mellansvensk stad som semestrar i sommarstugan några mil bort skrivs det aldrig om.
Å andra sidan kanske den familjen inte är så spännande att läsa om?
Sedan är det förstås så att vi alla attraheras av olika saker, jag tycker det är spännande med folk som reser, bor på ovanliga ställen eller har vågar bryta upp från sitt vanliga liv för att kasta sig ut i det okända. Samtidigt hyser jag beundran för de som har förmågan att “nöja sig”, som lever sina liv utan att någonsin längta bort…
En intressant diskussion är det iallafall!
Comment by Magda — 4 May 2007 @ 9:56
Ja ,jag vet inte vad det är men jag stör mig verkligen på Ann. Tycker hon gör sig till & blir jobbig i längden. Små doser är ok. Maten är ok, men skulle gärna se andra programledare…
Comment by Sunshine — 4 May 2007 @ 10:41
Nilla: Trygghet, med aningen edge gäller för mig. Lagom är bäst
!
Anna: Jag gillade också Söderlund och Bie mycket. I matprogrammet är ju Ann bara sidekick och det är möjligen en mer otacksam roll. Gårdagens program tyckte jag funkade, men det var kanske barnen som räddade skivan. Jag kan tänka mig att utan barn i studion kan det bli aningen påfrestande.
Cia: Jag tror bestämt att programmen finns tillgängliga på nätet på SVT. Kika in och se vad du tycker!
Sara: Maten är ju onekligen huvudsaken, även om det ibland kan vara svårt att ta till sig det om man inte gillar sammanhanget som den presenteras i. Jag kan tänka mig att titta på programmet igen. Nyttig mat är bra. Jag skall i alla fall scanna programmets hemsida för godbitarna.
Magda: Jag läser gärna om olika familjesituationer också. Det är berikande och man kan hugga de tips som man själv känner att man har nytta av (ungefär som Ann gjorde i Söderlund & Bie). Sedan är det en väldig obalans i tidningarna, där dominansen av medelklass med fria yrken är stor. “Vanliga” jobb tarvar delvis ett annat liv med ett annat upplägg. En intressant diskussion som sagt! Kul att du tog upp tråden!
Sunshine: Små doser funkar för mig också
! Jag skall scanna recept på hemsidan. Så kan man välja sina doser efter behag!
Comment by Weronica — 4 May 2007 @ 11:11